Search

Villkor Serviceavtal

Serviceavtal Solceller

Avtalsvillkor

Detta dokument beskriver villkoren mellan RenEnergi Scandinavia AB (nedan kallat “Företaget”) och kunden för tillhandahållande av kundsupporttjänster och service.

Beskrivning av tjänsten:

a.) Företagets kundsupportteam (Kundservice och/eller Teknisk Support) förbinder sig att på distans eller på plats (beroende på typ av serviceavtal) tillhandahålla service, hjälp och lösningar för tekniska problem, produktfrågor och allmänna supportförfrågningar relaterade till solcellsanläggning med eller utan batteri sålda av Företaget eller annan part.

b.) Digital support tillhandahålls via telefon, e-post, inloggning portal och fjärrstyrning.

Supporttillgänglighet:

a.) Supporttjänsterna är tillgängliga klockan 8-15, Helgfria vardagar.

Svarstider:

a.) Initialt svar: Företaget bekräftar mottagandet av en supportförfrågan inom 1 timme efter att den skickats in av kund.

 b.) Lösningstid: Företaget ska göra alla rimliga ansträngningar för att lösa supportfrågor inom 2 arbetsdagar. 

c.) Komplexa ärenden kan kräva ytterligare tid, Företaget kommer att meddela den förväntade lösningstiden till Kund.

Prioritetsnivåer:

a.) Företaget tilldelar varje supportförfrågan en prioritetsnivå baserat på problemets omfattning och hur brådskande det är. b.) Prioritetsnivåer definieras enligt följande:

  1. Kritisk: Akuta ärenden som kräver omedelbar åtgärd.
  2. Hög: Typiskt för tekniska fel eller andra problem som direkt påverkar kund.
  3. Medel: Viktiga men ej kritiska ärenden. Ofta relaterade till garanti och retur, eller användarstödsfrågor.
  4. Låg: Mindre brådskande ärenden. Vanligtvis generella förfrågningar eller mindre allvarliga användarstödsfrågor.

Eskaleringsprocedurer:

a.) Om företaget inte kan lösa ett supportärende inom den överenskomna tiden, eskalerar företaget ärendet till lämpliga interna team för vidare utredning och lösning.

Ändringar av avtalsvillkor

RenEnergi Scandinavia AB äger rätt att ensidigt ändra villkor för priser, tekniska bestämmelser, allmänna avtalsvillkor etc. Ändringar träder i kraft tidigast två månader efter att dessa har aviserats till Kund.

Kundens ansvar

a.) Kunden ansvarar för att Företaget får tillgång till övervakning av installerade produkter via internet. Brister i uppkoppling kan försena felsökning och åtgärd. 

b.) Kunden samtycker till att tillhandahålla korrekt och detaljerad information vid supportförfrågningar för att underlätta effektiv felsökning och lösning. 

c.) Kunden förbinder sig till att, efter bästa förmåga, samarbeta med företagets supportteam och tillhandahålla all nödvändig åtkomst, dokumentation eller resurser som krävs för att lösa supportproblemet. 

d.) Kunden ansvarar för drift och skötsel av sin anläggning. Kunden ansvarar för skador som orsakas anläggningen av felaktig användning, oaktsamhet eller underlåtenhet att utföra förebyggande underhåll samt att anmäla fel och brister i anläggningen. Datumet för fel samt eventuell kompensation anses vara det datum kunden anmält felet till Företaget.

Ångerrätt

Kunden har rätt att frånträda avtal utan kostnad inom 14 dagar efter Avtalsdagen i enlighet med lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, genom att lämna eller sända ett meddelande därom till Företaget. Kundens frånträde eller hävning enligt denna punkt ska ske skriftligen genom e-mail som skickas till Företaget på angiven e-postadress: hej@renergi.nu. Blankett för utövande av ångerrätt finns på Konsumentverkets hemsida.

Avtalstid och betalning

Avtalet gäller 12 månader, därefter förlängs avtalstiden automatiskt med 12 månader i taget. Avtalet skall sägas upp senast 1 månad innan avtalsperiodens utgång. Betalning skall erläggas månadsvis i förskott via valt betalsätt. RenEnergi Scandinavia AB äger rätt att säga upp avtalet med kunden om anläggningen ej uppfyller kraven enligt nedan.

Servicebesök

Första servicebesöket på plats hos kunden görs 24 månader efter tecknande av serviceavtal Utökad eller Komplett. Företaget förbehåller sig rätten att genomföra servicebesöket +/- 2 månader från datumet som infaller 24 månader efter tecknande av serviceavtal. Kunden kan närsomhelst beställa ett extra platsbesök enligt gällande prislista.

Elsäkerhetsverkets krav

Enligt de lagar och regler som finns är man som anläggningsinnehavare av en solcellsanläggning skyldig att fortlöpande kontrollera att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada. Läs mer om detta på Elsäkerhetsverket:

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/din-elanlaggning/ansvaret-for-elanlaggningen/

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/din-elanlaggning/bygga-och-renovera/installation-av-solceller/

Om RenEnergi Scandinavia AB bedömer att kundens anläggning och/eller installation ej uppfyller Elsäkerhetsverkets krav och/eller har andra betydande brister för en säker solcellsinstallation kommer RenEnergi Scandinavia AB att ge kunden ett kostnadsförslag på åtgärder. Om kunden ej genomför föreslagna åtgärder förbehåller sig RenEnergi Scandinavia AB rätten att säga upp kundens serviceavtal med omedelbar verkan. Tidigare inbetalt belopp för serviceavtal återbetalas ej.

Prisplaner

Grundläggande – 99 kr/mån

  • Fri telefonsupport (ord. öppettider) 
  • Support av din anläggning via digital portal 
  • Felsökning av eventuella felkoder 
  • Hjälp med konfiguration av anläggningen via telefon 
  • Rabatterad timkostnad vid arbete på plats 
  • Rabatterat material/reservdelar

Utökad – 199 kr/mån

  • Fri telefonsupport (ord. öppettider) 
  • Support av din anläggning via digital portal 
  • Felsökning av eventuella felkoder 
  • Hjälp med konfiguration av anläggningen via telefon 
  • Rabatterad timkostnad vid arbete på plats 
  • Servicebesök 1 gång vartannat år (se checklista nedan) 
  • Bokning av felsökning och serviceåtgärder vid behov 
  • Mjukvaruuppdatering av anläggningens enheter

Komplett – 299 kr/mån

  • Fri telefonsupport (ord. öppettider) 
  • Support av din anläggning via digital portal 
  • Felsökning av eventuella felkoder 
  • Hjälp med konfiguration av anläggningen via telefon 
  • Rabatterad timkostnad vid arbete på plats 
  • Servicebesök 1 gång vartannat år (se checklista nedan) 
  • Bokning av felsökning och serviceåtgärder vid behov 
  • Mjukvaruuppdatering av anläggningens enheter 
  • Utökat servicebesök vart 4 år 
  • Felavhjälpningsbesök 1 gång/år

Servicebesök

Vid varje servicebesök går våra tekniker igenom följande punkter: 

  • Kontroll av larm i växelriktare 
  • Test och kontroll av AC och DC brytare 
  • Test och kontroll av jordfelsbrytare 
  • Kontroll av yttre skador paneler 
  • Kontroll onormalt slitage eller skada på övriga komponenter 
  • Täthetskontroll genomföringar och infästningar 
  • Kontroll av synligt kablage/sprickor, skav eller skada från gnagare

Utökat servicebesök vart 4

år

Förutom ett vanligt servicebesök vart vartannat år gör vi vart 4 år en utökad service av din anläggning där vi går igenom följande: 

  • Kontroll av synligt kablage/sprickor, skav eller skada från gnagare 
  • Mätning av temperatur i kopplingspunkt under solinstrålning 
  • Mätning av temperatur på kontaktdon vid hög solinstrålning 
  • Mätning av temperatur på solcellspaneler och identifiera hotspots 
  • Kontroll av DC kablage mellan växelriktare och paneler 
  • Kontroll av panelernas infästning och tecken på korrosion 
  • Fuktkontroll av elinstallationen och komponenter 
  • Kontroll av lastfrånskiljare och brytare 
  • Kontroll av driftvärden: spänning och frekvens 
  • Kontroll av skyltning 
  • Kontroll av dokumentation

För eventuella åtgärder ges prisförslag till kund efter platsbesök. I priset ingår resa inom 80 km från Kinnarumma. Därefter tillkommer en kostnad på 10 kr/km.

Kontaktinformation: RenEnergi Scandinavia AB BJÖRKEREDSVÄGEN 6 515 92 Kinnarumma Västra Götalands län E-post: hej@renergi.nu Telefon: 076-029 82 97 Org.nr: 559138-9506

Logga in på rENERGi

Solcellskalkylator - ReNERGI

Beräkna din solcellsinvestering med ReNERGIS Solcellskalkylator

Din Energiinstallation

Villa
10 kWp
10 kWh
15000 kWh/år
1.5 kr/kWh
Har elbil

Stödtjänster

Ersättning såld el

Tarifftyp
55 öre/kWh

Din Beräknade Besparing

Total Årlig Besparing

0 kr

Beräknad årlig besparing*

Egenförbrukning 0%
Stödtjänstintäkt 0 kr/år
*Beräkningen baseras på:
  • Genomsnittlig prisspridning: 0,30 kr/kWh 1
  • Solproduktion: 950 kWh/kWp/år 2
  • Elbilsförbrukning: 2 400 kWh/år 3
  • Stödtjänst Emaldo: 2000 kr/mån vid ≥10 kWh batteri
  • Stödtjänst FLOWER: 75 kr/kW/mån (C-värde 0.6)
  • Stödtjänst Checkwatt: 15 kr/kW/mån (C-värde 0.6)
  • Stödtjänst Enequi: 60 kr/kW/mån (C-värde 0.6)
  • Säsongsfördelning: 75% av solproduktionen under vår/sommar (mars-augusti), 70% av förbrukningen under vinterhalvåret 4

Beräkningen inkluderar både använd och såld solenergi
Källor:
1 ENTSO-e (2024)
2 IEA (2023)
3 Vattenfall (2022)
4 Energimyndigheten (2023) - Säsongsfördelning av solproduktion och elförbrukning

Kontakta oss för en offert

Kliv in i kakornas rike! Genom att fortsätta här accepterar du våra smaskiga datorkakor (de spårar inte smulor!). Vill du inte ha en kaka-fest, är det dags att klicka iväg till andra äventyr! Genom att acceptera, godkänner du också våra Användarvillkor. 🍪 Acceptera eller navigera bort!